ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PENJAJAHAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA.


Pendidikan di Malaysia pada era penjajahan mempunyai tujuan tersendiri bagi membolehkan Inggeris kekal berkuasa dari segi ekonomi, politik dan juga sosial. Masyarakat di Tanah Melayu terdiri daripada golongan elit, bangsawan, rakyat pertengahan dan rakyat bawahan semasa penjajahan Inggeris sekitar tahun 1786 hingga 1957. Ianya kerana Inggeris telah melaksanakan ‘dasar pecah dan perintah’ yang mempengaruhi pelbagai aspek seperti perkauman, darjat, pendidikan dan lain-lain. Sekolah vernakular diperkenalkan tetapi hala tuju atau objektif pendidikan dilihat tidak jelas dan ia berasaskan kaum serta lokasi sekolah tersebut. Seperti contoh, Sekolah vernakular Melayu berada di kawasan kampung menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar dan sebegitu juga dengan kaum lain. Hasil daripada sekolah vernakular ini wujudnya sekolah Melayu, sekolah bagi kaum Cina dan India dan sebagainya.

            Sekolah Melayu mempunyai gabungan pendidikan formal yang menekankan pelajaran membaca, mengarang, menulis dan ilmu hisab serta pendidikan informal seperti pertukangan, penternakan dan perkebunan. Menurut Sufean Hussin (1993), “Tujuan utamanya ialah untuk membakukan ejaan dan sebutan Bahasa Melayu bagi memudahkan penerbitan surat-surat rasmi kerajaan dan seterusnya bahan-bahan penulisan dan sastera” (ms. 13). Dalam konteks ini, boleh dilihat bahawa pendidikan itu penting untuk urusan formal yang menjaga imej individu mahupun secara keseluruhan serta sumber yang penting dalam membangunkan sesebuah negara. Di samping itu, kebanyakan sekolah vernakular Melayu juga menerapkan penggunaan tulisan Rumi dan Jawi. Pada tahun 1871, A.M Skinner telah mengemukakan rancangan persekolahan dua sesi iaitu pagi dan petang dimana pengajaran al-Quran dilakukan pada sesi petang (Sufean Hussin, 1993, ms. 12). Majoriti masyarakat Melayu menerima pelajaran al-Quran dan bahasa Arab di peringkat sekolah hasil daripada usaha yang berkembang hingga ke hari ini. Ianya kerana kebanyakan sekolah di Malaysia masih mempunyai sekolah pada sesi petang bagi pelajaran berikut.

            Manakala pula sekolah vernakular Inggeris dibuka untuk golongan elit, bangsawan dan anak-anak pegawai kerajaan Inggeris. Sekolah ini menawarkan subjek seperti Bahasa Inggeris, Sains, Matematik dan Sejarah Eropah serta menyediakan pelajaran untuk peperiksaan Cambridge Overseas School Certificate (Zaini Abdullah, 2021, ms. 22). Sekolah Inggeris menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar dan sekolah-sekolah ini terdapat di kawasan bandar-bandar utama. Selain itu, terdapat tiga jenis sekolah Inggeris iaitu sekolah Inggeris yang dibangunkan oleh pendakwah Kristian seperti Katholik, Methodist, La Salle dan Protestant (Sufean Hussin, 1993, ms. 17). Jenis sekolah Inggeris yang seterusnya adalah sekolah kerajaan dan sekolah Inggeris persendirian. Dilihat pembelajaran yang disampaikan oleh sekolah vernakular Inggeris lebih berkualiti dan dilatih untuk mendapat mobaliti pekerjaan sejurus tamat pengajian. Pada asalnya, kerajaan Inggeris tidak mahu memberikan pendidikan Inggeris yang berlebihan kepada golongan bumiputera dan lain-lain atas faktor politik. Namun, mereka mula mengamalkan dasar terbuka untuk membenarkan anak-anak Melayu menerima pendidikan di sekolah Inggeris kerajaan pada tahun 1930 untuk melatih tenaga kerja. Hal ini membuka mata masyarakat untuk mengambil peluang yang lebih baik bagi menjamin masa depan.

            Wujudnya sistem pendidikan vernakular Cina disebabkan kedatangan orang Cina ke Tanah Melayu dan Negeri-Negeri Selat. Sekolah vernakular Cina ditubuhkan melalui usaha orang perseorang yang kaya dan persatuan-persatuan bertujuan untuk mengekalkan warisan budaya dan bahasa mereka (Sufean Hussin, 1993, ms. 15). Sekolah Cina yang pertama dibangunkan di Melaka pada tahun 1815 oleh sekumpulan mubaligh London (Koay, 2003, ms. 26). Kriteria kurikulum bagi sekolah vernakular ini melebihkan unsur warisan budaya dan bahan-bahan klasik seperti mata pelajaran Hafalan Klasik Lama dan tulisan Cina. Selain itu, terdapat juga mata pelajaran lain yang disediakan iaitu Sejarah, Moral dan Ilmu Hisab yang menggunakan cepua. Menurut Sufean Hussin (1993), “Tidak seperti masyarakat Cina, masyarakat India di ladang-ladang kurang berminat menubuhkan sendiri sekolah-sekolah rendah Tamil” (ms. 9). Dalam hal ini, masyarakat Cina dilihat mempunyai semangat untuk berusaha bagi mengubah nasib dan mementingkan pendidikan kepada generasi-generasi yang akan datang. Jika dibandingkan dengan era kini, terdapat ramai masyarakat Cina yang mahir dalam ilmu hisab dan mempunyai pelajaran yang tinggi.

            Penubuhan awal sekolah vernakular Tamil tidak jauh beza dengan sekolah Cina iaitu berlaku di Negeri-negeri Selat; Penang Free School pada tahun 1816 dan Anglo-Tamil School di Melaka pada tahun 1850 (Sufean Hussin, 1993, ms. 16). Namun, bilangan murid-murid di sekolah-sekolah Tamil ini tidak mendapat sambutan oleh kerana beberapa faktor seperti tenaga pengajar dan sikap masyarakat yang tidak terbuka akan pendidikan. Masyarakat India lebih tertarik dengan sekolah-sekolah Inggeris di bandar memberi kesan kepada jumlah murid di sekolah Tamil. Tidak dinafikan bahawa sekolah Inggeris memberikan tanggapan profesionalisme dan berprestij kepada masyarakat di Tanah Melayu ketika itu. Bahkan kualiti pendidikan dan mata pelajaran yang berbeza dengan sekolah-sekolah vernakular yang wujud pada era tersebut. Secara tidak langsung, perkara ini menunjukkan bahawa pentingnya menekankan sistem pendidikan yang bagus dan setanding dengan sekolah-sekolah lain di Malaysia ini agar sekolah tersebut tidak ketinggalan dengan sukatan pendidikan terkini.

            Oleh itu, dapatlah disimpulkan bahawa pendidikan ini amat penting bagi masyarakat di Malaysia. Perkembangan pendidikan yang dilihat dari awal era penjajahan merumuskan tentang usaha yang dilakukan oleh generasi-generasi terdahulu yang mementingkan pendidikan membuka mata semua orang untuk mengambil berat akan mutu pelajaran dan pembelajaran sesuatu mata pelajaran. Sejurus membentuk jati diri seorang individu untuk menjadi insan yang lebih baik dan berguna untuk masyarakat dan negara.


 

RUJUKAN

 

Sufean Hussin. (1993). Pendidikan di Malaysia: Sejarah, system dan falsafah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Zaini Abdullah. (2021). Perkembangan pendidikan di Malaysia. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Koay, C. L. (2003). Bab 2: Dasar pendidikan semasa dan selepas pemerintahan British di Tanah Melayu. Diperoleh daripada http://studentsrepo.um.edu.my/1560/3/BAB_2.pdf.

Comments

Popular posts from this blog

ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PASCA MERDEKA TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA.

ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA SEMASA DAN MASA DEPAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA