ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA SEMASA DAN MASA DEPAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA

 


Era milenium menyaksikan cabaran yang bersifat sejagat yang merentasi sempadan geografimahupun sosiologi. Negara menghadapi cabaran baru kesan daripada globalisasi, liberalisasi,pengantarabangsaan dan perkembangan pesat dalam bidang sains dan teknologi. Justeru pelaksanaan pendidikan tidak boleh berada di takuk yang lama, melainkan perlu kepada pengubahsuaian. Pendidikan dalam era milenium perlu bercirikan global dan pada masa yangsama tanpa meninggalkan yang asal yang bersifat local. Pendidikan perlu mampu melahirkan warganegara Malaysia yang berupaya merancang masa depan mereka, mampu menghadapi cabaran baru, dan berupaya membuat pilihan dengan bijak, tepat dan sesuai dengan cabaran semasa yang akan dihadapi. Sehubungan itu Pendidikan perlu dikaitkan dengan senario semasa dan masa hadapan yang dapat dilihat daripada aliran pembangunan dan kemajuan teknologi semasa khususnya ICT. Perancangan Pendidikan umumnya perlu bersifat futuristik, fleksibel, dan dinamik supaya dapat menentukan corakmasyarakat dan profil bangsa dan warganegara Malaysia yang diharapkan

Seperti yang kita ketahui, tanggungjawab sistem pendidikan adalah untuk menyediakan generasi muda dengan pelbagai pengetahuan dan kemahiran supaya mereka dapat menghadapi alam dewasa dengan berjaya. Dalam konteks menyediakan pendidikan yang ideal, tujuan dan matlamat pendidikan negara pada abad ini amat jelas sekali iaitu menyusun dan merancang untuk memperbaiki, memperkukuh dan mempertingkatkan mutu pendidikan negara sesuai dengan perubahan sosialisasi masyarakat hari ini. Salah satu unsur yang penting adalah memberikan peluang pendidikan yang adil kepada semua pelajar tanpa mengira budaya, kelas sosial, kelompok etnik dan cara hidup.

          Dalam buku Pembangunan Pendidikan 2001-2010 (KPM, 2001), Kementerian Pelajaran Malaysia menyatakan bahawa pembangunan pendidikan dari Zaman Dasar Pembangunan hingga ke Zaman Dasar Wawasan Negara telah berjaya mencapai banyak kemajuan khususnya dalam penyediaan infrastruktur, kemudahan pendidikan dan latihan perguruan. Strategi meningkatkan peluang pendidikan berjaya mencapai sasarannya. Walau bagaimanapun, apa yang dilihat pada masa ini masih terdapat pelbagai isu yang ditimbulkan berkaitan dengan pencapaian Dasar Pendidikan Kebangsaan, antaranya perkara berhubung sengan struktur pendidikan; akses kepada pendidikan; ekuiti; kualiti tenaga pengajar; ketidakseimbangan penyediaan infrastruktur; Pelaksanaan Program PPSMI; dan kurikulum yang tidak relevan.

           Memasuki tahun 2010, pendidikan di Malaysia juga bergerak seiring dengan keperluan semasa kerana masyarakat juga berubah disebabkan oleh arus pemodenan dan globalisasi. Namun begitu, Malaysia masih meneruskan pendidikan lama dengan mengekalkan Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT). Isu-isu ini sering diperdebatkan dan sering kali dipengaruhi oleh politik tanah air sehingga tidak mencapai satu penyelesaian yang mengubah kepada satu sistem pendidikan yang baru.Isu ini juga merupakan isu sensitif bagi masyarakat majmuk di Malaysia kerana bukan senang untuk mencapai kata sepakat dalam menyelesaikan perkara ini. Sistem pendidikan seperti ini tidak banyak mengubah perpaduan kaum malah dilihat sudah tidak relevan untuk digunapakai dan sekiranya diteruskan, hubungan antara kaum menjadi semakin pudar.7

            Sehingga kini, masyarakat Malaysia belum bersetuju untuk melaksanakan sistem pendidikan satu aliran walaupun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersedia untuk mempertimbangkan perkara ini. Sekiranya dilaksanakan, kerajaan perlu mengambil kira pandangan dan persetujuan rakyat berbilang kaum demi untuk mengelakkan berlakunya perbalahan. Masyarakat Cina dan India dilihat begitu mempertahankan sekolah jenis kebangsaan bagi memelihara dan menjamin bahasa dan budaya mereka tidak pupus. Idea pelaksanaan sistem pendidikan satu aliran ini bukan bertujuan untuk menghapuskan bahasa dan budaya, tetapi untuk memupuk perpaduan kaum yang masih menjadi masalah utama pendidikan sejak merdeka.Sekiranya sistem ini dilaksanakan, kerajaan menjamin supaya hak-hak bahasa dan budaya kaum Melayu, Cina, India dan kaum-kaum lain masih dikekalkan, malah ia akan terus menyemai perpaduan yang kukuh dalam kalangan masyarakat Malaysia.

            Isu seterusnya ialah isu pelaksanaan dasar Pengajaran Pendidikan Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang dilaksanakan pada tahun 2003 di bawah pentadbiran Tun Dr. Mahatir Mohammad.Tujuan dasar itu dilaksanakan adalah untuk memperkukuhkan penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan masyarakat Malaysia.Namun begitu, setelah tujuh tahun dilaksanakan, dasar ini dimansuhkan pada tahun 2012 disebabkan timbulnya tentangan daripada pelbagai pihak, terutamanya orang Melayu. Antara sebab-sebab dasar ini mendapat bantahan ialah kerana bertentangan dengan Akta 152 Perlembagaan Malaysia,8 prestasi pelajar-pelajar Melayu dan pelajar luar bandar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik merosot, kurang guru terlatih dan tentangan daripada pejuang-pejuang bahasa Melayu, tokoh akademik, ahli politik dan badan bukan kerajaan (NGO).

           Selain itu, masalah lain yang timbul ialah pengisian kurikulum dan aktiviti kokurikulum yang menjadi penentu kepada perkembangan murid-murid dan pelajar-pelajar (Awang Had Salleh, 1980).Hal ini penting kerana ia akan memberi kesan, sama ada positif atau negatif dalam pembentukan jati diri dan disiplin pelajar.Sekiranya pengisian kurikulum dan kokurikulum relevan dan menepati kehendak masyarakat, maka tidak wujud masalah-masalah. Tetapi oleh kerana terdapat kelemahan-kelemahan dalam pengisian kurikulum dan kokurikulm maka wujudlah reaksi-reaksi negatif yang kita dapat lihat dalam hubungan masyarakat.Contohnya, ibu bapa pelajar-pelajar Cina dan India tidak mahu menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan kerana tidak menawarkan bahasa Cina dan Tamil sebagai subjek wajib.Bagi mereka, bahasa ibunda adalah identiti yang harus dipelihara.

           Masyarakat perlu memahami bahawa penggubalan kurikulum dan kokurikulum dalam sistem pendidikan sedia ada adalah berlandaskan kepada keperluan pembentukan negara Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi yang berbilang kaum, agama dan menjadikan negara maju ke hadapan.Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) yang dilaksanakan pada tahun 1983 dan 1989 merupakan kurikulum yang bertujuan untuk menyatupadukan rakyat dan meningkatkan lagi pendidikan.Namun begitu, usaha untuk menyatupadukan rakyat masih perlu dipertingkatkan dan perlu penambahbaikan supaya hasrat perpaduan nasional yang utuh tercapai. Kurikulum baru yang diperkenalkan oleh kerajaan iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KSSM) diharap berupaya untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan dasar-dasar pendidikan yang terdahulu.

           Wawasan 2020 yang dicetuskan oleh Tun Mahatir Mohammad pada tahun 1991 merupakan perancangan masa depan yang menjadikan Malaysia menjadi negara maju menjelang 2020.Bagi mencapai tujuan tersebut, pendidikan merupakan faktor peneraju utama kerana pendidikanlah yang melahirkan generasi muda untuk mencapai wawasan tersebut.Dalam sektor pendidikan, sistem persekolahan yang sempurna menjadi pendekatan utama untuk melahirkan masyarakat yang bersatu padu.Untuk mencapai taraf negara maju, perpaduan dan kemajuan masyarakat elemen penting untuk memacu kejayaan sesebuah negara.Namun begitu, dengan situasi masyarakat dan negara sekarang, timbul persoalan dalam persediaan untuk menghadapinya.

            Masalah-masalah yang berkaitan dengan pendidikan bermatlamatkan perpaduan dapat diringkaskan melalui masalah isu berbangkit mengenai hak bumiputera dan bukan bumiputera, jurang pencapaian pendidikan antara orang Melayu dengan orang bukan Melayu melalui pekerjaan dan pendapatan, masalah keciciran pelajar Melayu dan bukan Melayu, kurang interaksi sosial antara Melayu dan pelajar bukan Melayu terutamannya selepas waktu persekolahan, kurang memahami sejarah negara dan kurangnya pengetahuan dan tidak memahami budaya, adat resam dan amalam kaum lain.

Oleh itu, untuk mencapai matlamat perpaduan negara yang kukuh, seluruh masyarakkat perlu berganding bahu, seiring dengan usaha murni kerajaan melalui dasar-dasar dan rancangan baru. Mutu pendidikan yang sempurna serta hubungan masyarakat yang harmoni menjadi tonggak kejayaan yang akan menjadikan Malaysia sebuah negara maju.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rujukan

Mior Khairul Azrin Mior Jamaluddin (2011). Sistem Pendidikan di Malaysia: Dasar, Cabaran, dan Pelaksanaan ke Arah Perpaduan Nasional. Jurnal Sosiohumanika. 4(1), 33-48

 

Comments

Popular posts from this blog

ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PENJAJAHAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA.

ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PASCA MERDEKA TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA.